Svenskar åker till Norge för att handla billigare mat
Länge har Harry-handel varit populärt, fenomenet där norrmän åker över gränsen till Sverige för att handla billigare mat. På senare tid har dock matpriserna stigit mer i Sverige än i Norge vilket har fått flera svenskar att göra den omvända resan och ta sig till Norge för att fynda billiga dagligvaror, det rapporterar P4 Värmland.
En av dem som passar på att handla billiga varor i Norge är Nette från Årjäng. Till P4 Värmland berättar hon att hon passar på att köpa bl.a. grönsaker och blöjor i en matbutik i norska gränsorten Ørje.
Nette är inte ensam svensk att handla i butiken, enligt butikschefen Anders Fjellstad.
– Det är väldigt ‘skoj’, som det heter på svenska, att jag hör mer svensktalande dialekter i min butik jämfört med hur det var i fjol till exempel. Och det är många fler okända ansikten som kommer över, säger Anders Fjellstad.
Sedan årsskiftet har försäljningen av frukt och grönt ökat med hela 14 procent, jämfört med samma period förra året. En stor förklaring till det är den stora anstormningen av svenska kunder den senaste tiden.
Dagligvaror som är billigare i Norge än i Sverige
- Banan
- Broccoli
- Röd paprika
- Morötter
- Apelsiner
- Müsli
- Blöjor
Matpriserna i Sverige stiger dubbelt så mycket som i Norge
Matpriserna i Sverige stiger mest i hela Norden. En förklaring till de stora skillnaderna jämfört med Danmark och Finland kan delvis förklaras av den svenska kronan. Men kronan kan inte förklara varför matpriserna stigit så mycket mer i Sverige jämfört med Norge det senaste året.
Mellan 1 februari 2022 och ett år framåt försvagades den norska kronan mot den svenska med närmare 7 procent. Samtidigt var matinflationen i februari 8,7 procent i Norge och hela 21,6 procent i Sverige, sett över årsbasis.
Tips! Med stigande matpriser kan det vara bra att skapa en budget för att få bättre överblick över din privatekonomi. På så vis kan du säkerställa att du inte lever över dina tillgångar och har råd med matkostnaderna varje månad. För den som behöver låna pengar för att klara månadens utgifter gäller det att jämföra räntor och villkor för att hitta det billigaste lånet.
Finansminstern i möte med matjättarna
Matpriserna i Sverige har stigit så pass mycket att finansminister Elisabeth Svantesson har känt sig tvungen att samla de stora matjättarna Ica, Axfood och Coop för att tillsammans hitta en lösning. Svantesson menar att det inte är acceptabelt att priserna ökar så mycket och att man måste göra mer för att pressa ned priserna.
– Jag har varit väldigt tydlig och väldigt rak med att alla måste ta ett ansvar. Vi gör det genom att stötta hushåll som har det tufft, nu måste också matjättarna göra det genom att hålla nere priserna, säger Svantesson på en pressträff.
Framöver kommer finansministern hålla ett extra öga på matjättarna och återkoppla inom några veckor.
Flera anledningar till varför svenska matpriser stiger mer än norska
Det finns flera förklaringar till varför de norska matpriserna inte stigit lika mycket som i Sverige.
– En är att vi har stora tullmurar runt Norge på jordbruksprodukter. Det gör att vi till exempel inte konkurrerar med svensk ost och mjölk. Vi har inga svenska ostar i Norge, och generellt mindre valmöjligheter på grund av jordbrukspolitiken. Parmesanost är till exempel jättedyrt, säger Kjetil Olsen, chefsekonom på Nordea i Norge.
Ytterligare en förklaring är att priserna var högre i Norge redan innan inflationen tog fart och har därför inte stigit lika mycket.
Tips! Bor du i Norge och påverkas negativt av de höga norska priserna kan ett lån vara räddningen fram till nästa lön. Hos Dagbladet Forbrukslån kan du jämföra räntor och villkor hos de populäraste långivarna i Norge och välja det billigaste alternativet.
Matvarukedjorna i Norge införde pristak
En speciell sak för Norge är att det bara finns två förhandlingsfönster per år då leverantörerna kan justera priserna mot butikerna. Det senaste fönstret inträffade 1 februari. Men trots höjda levarantörskostnader valde den näst största matvarukedjan, Kiwi, att inte höja sina priser. Det tvingade både Coop Extra och Rema 1 000 att följa efter. Tillsammans har kedjorna 70 procent av marknaden och om 70 procent av marknaden väljer att frysa sina priser påverkar det den generella prisbilden.