Spotify och WeWork en framgångssaga och ett fiasko

De två mest omtalade affärshändelserna i dagarna är Spotifys positiva delårsrapport och den kraschlandning som drabbat fastighetsutvecklaren WeWork. Det här är två av de mest hypade företagen de senaste tio åren. Privata såväl som institutionella investerare har gått in med enorma belopp utan några garantier om att få pengar tillbaka. Det är riskkapital det handlar om och här ska vi titta på hur riskkapitalbranschen fungerar med hjälp av Spotify och WeWork som exempel.

Vilken funktion fyller riskkapital?

Marknaden för företagslån är komplicerad. Det finns många olika lån och finansieringsformer som ett företag kan ansöka om för att finansiera sin verksamhet. Här några exempel:

  • Lån från Almi – Almi är ett statligt ägt aktiebolag som ger ut förmånliga företagslån i förhoppning om att det ska gynna företagsklimatet.
  • Vanliga banklån – här liknar villkoren dem som gäller när en privatperson tecknar ett privatlån.
  • Riskkapital – en investering som ett företag gör i utbyte mot andelar i framtida vinster och ofta inflytande.
  • Finansiering via digitala plattformar där privatpersoner och andra företag lånar ut pengar till företag mot ränta.

 

Av dessa alternativ är riskkapital det mest omdiskuterade. Ofta är riskkapital en förutsättning för att ett ungt bolag med en bra affärsidé ska kunna lansera sin tjänst eller produkt. Handlar det om ett företag som är med om att skapa en helt ny marknad kan det ta många år innan lönsamhet uppnås. Det finns ingen bank som kan låna ut pengar på de premisserna utan det är riskkapitalister som går in i det läget. Dessa är väl medvetna om att de riskerar att förlora precis allt, även när det handlar om en miljardsatsning.

Det finns fog för tilltron till Spotify

Svenska Spotify är ett bra exempel på ett företag som varit beroende av riskkapital och som tack vare enorma satsningar från riskkapitalister värderats till över 100 miljarder – innan det ens börjat gå med vinst. Nu har det vänt för Spotify efter många år av röda siffror i redovisningarna. Det ser ut som att finansiärerna gjort rätt bedömning i det här fallet och kan börja skörda frukterna av det.
Spotify har över 100 miljoner betalande användare och det senaste rörelseresultatet visade på 580 miljoner kronor i vinst. Detta trots att Spotify är inne i en expansiv fas och gör stora investeringar. Aktien steg med 16 % i värde i och med denna oväntat positiva rapport.

Spotify har aldrig prioriterat vinst utan alltid haft fortsatt tillväxt som sitt främsta mål. Det är bara stora riskkapitalbolag som satsar långsiktigt som kan följa med på en sådan resa. När de lyckas med sin satsning och lyfter fram ett företag till en tätposition i en lukrativ bransch betalar det sig dock på ett sätt som få andra investeringar kan mäta sig med.

WeWork – ett praktfiasko i Silicon Valley

Det är egentligen ingen som tvivlar på WeWorks affärsidé. Kontorsmarknaden är inne i ett dramatiskt skifte just nu och flexibla kontorsplatser där man delar service och gemensamma lokaler med andra hyresgäster är ett vinnande koncept. Det har många andra aktörer visat de senaste åren. Inte minst i Sverige där denna typ av moderna kontorshotell är på stark frammarsch just nu.

Problemet är att WeWork, precis som till exempel Boo.com på 90-talet, drog in enorma belopp för att sedan spendera delar av pengarna på vad som kom att uppfattas som ren lyxkonsumtion. Det har varit stora rubriker om WeWork nu i dagarna och det har inte minst handlat om att grundaren Adam Neumann gjort fastighetsaffärer för 100-tals miljoner och köpt en privatjet. Samtidigt som hans företag alltså inte ens varit i närheten av att gå med vinst. SoftBank, en av investerarna, räknar nu med att förlora 45 miljarder på sitt engagemang i WeWork.

Skillnaden mellan Spotify och WeWork

Det är egentligen alldeles för tidigt att teckna WeWorks dödsruna eller att lyfta Spotify till skyarna men utifrån de senaste prognoserna vågar vi ändå dra vissa slutsatser.

WeWork har varit starkt förknippat med sin grundare Adam Neumann, en karismatisk och okonventionell bohem som fått investerare att tro på honom. WeWork gör egentligen inget som är unikt utan det finns ett stort antal företag som erbjuder cowork-spaces och flexibla kontorsytor. Adam har skapat vad som närmast kan kallas för personkult. När han fick negativ publicitet för vidlyftiga affärer och för att ha skapat en diskutabel företagskultur tappade WeWork en stor del av sitt värde. Man kan jämföra honom med Elon Musk, Teslas omskrivne grundare som är en älskad och hatad mediapersonlighet – så långt ifrån en grå affärsman det går att komma. Det är bara det att Tesla, precis som Spotify, värderas högt på grund av att de än så länge erbjuder något som är närmast unikt.

Visst, Spotify har ett par konkurrenter när det handlar om streamad musik men tack vare allt riskkapital som pumpats in i företaget har de kunnat utveckla sin tekniska plattform och det utbud som erbjuds. Idag kan du lyssna på 50 miljoner låtar som användare av Spotify. Det hade aldrig kunnat finansieras via banklån och intäkter från användarna. Att lansera en affärsidé på den globala marknaden kräver helt enkelt riskvilliga investerare, snarare än vanliga lån.