Så gick Black Week och Black Friday 2022
Black Week är över och vi kan så smått börja sammanfatta årets stora reahögtid. Men hur har försäljningen egentligen gått? Det ska vi reda ut.
Årets stora shoppingvecka Black Week är över, men hur har det gått? Det råder delade meningar kring den frågan.
Att det varit Black Week och Black Friday har inte undgått någon. Hela november månad har vi bombarderats med reklam från olika håll om den stora shoppinghögtiden. På grund av det osäkra läget i samhället har många ställt sig frågande till hur försäljningen skulle gå.
Det råder delade meningar kring detta beroende på vem man frågar. Sajten Breakit har varit i kontakt med såväl betaljätten Klarna som Prisjakt och Pricerunner.
Ökad nätshopping under Black Friday
Den stora betaltjänsten Klarna vittnar om ökad nätshopping med 6 procent under Black Friday. Klarna uppger själva att man har 50 procent av den svenska e-handeln.
Enligt en undersökning tidigare i höstas uppgav hälften av svenskarna att de planerar att köpa julklapparna under Black Friday. Det är därför inte alltför långsökt att tro att en stor del av inköpen som gjordes under Black Week hamnar under granen.
Tips! Det finns fortfarande klipp att göra. Behöver du finansiera kostnaden genom att låna pengar kan du göra det via Låneguiden. Jämför och hitta det billigaste lånet.
Prisjakt ser en minskad försäljning
Klarna må ha sett ökad nätshopping under Black Friday, men det tycks inte vara hela sanningen. Enligt Prisjakt minskade försäljningen med 12 procent under Black Friday och 9,5 procent sett till hela veckan, jämfört med förra året.
En förklaring till det tycks vara det ekonomiska läget där allt fler väljer att hålla hårt i sina plånböcker och inte spendera mer än nödvändigt.
Populäraste varorna under Black Week
Det är inte bara huruvida försäljningen ökade eller minskade där åsikterna går isär. Även vilka som var de populäraste varorna verkar skilja sig åt beroende på vem man frågar.
Enligt Pricerunners undersökning var det framför allt, Iphones, Ipads, Playstations och moderkort till datorer som ökade allra mest i försäljning under shoppingveckan.
Prisjakts undersökning visar i stället att det var varor som braskaminer, bluetooth-trackers, elverk och snöredskap som ökade allra mest under veckan.