Omsättningen ökade under Black Friday
Black Friday är över för i år men redan nu kan vi konstatera att shoppingdagen slagit nya rekord. En bidragande orsak till det är att snittköpet ökade med omkring 20 procent jämfört med förra året. Framöver förutspås dock längre shoppingperioder där vi lär tala om Black Month snarare än Black Week.
Trots pandemiår har Black Friday återigen lyckats slå rekord, det visar siffror från Prisjakt och Svea Ekonomi. Inom e-handeln ökade omsättningen med 4,1 procent under fredagen, jämfört med förra året.
Visserligen stagnerade tillväxten förra året men nu är vi tillbaka på rekordnivåer igen. Ser vi till hela Black Week ökade omsättningen med 8,1 procent och för hela månaden var ökningen 13,2 procent.
Antalet köp har minskat
Trots en högre omsättning visar siffror att antalet köp har minskat jämfört med förra året. Däremot har kostnaden per köp gått upp med 20 procent. Detta kan bero på att fler premiumprodukter nu handlas online i stället för butik, i jämförelse med tidigare.
Längre reaperioder är att vänta
Successivt har vi sett hur readagen Black Friday vuxit till att innefatta hela veckan, även känd som Black Week. Flera e-handlare började dock sänka priserna redan tidigare än så och nu förutspår Prisjakt Insights produkt- och dataanalytiker, Oscar Hagman att längre reaperioder är att vänta framöver. Han förutspår att vi inom några år kommer prata om Black Month och inte bara Black Week.
Få ordning på ekonomin efter shoppingveckan
Har du tagit till vara på den stora shoppingveckan, och kanske finansierat köpen med snabblån eller handlat på avbetalning? Undvik dyra månadskostnader genom att samla lånen i ett större privatlån. Med ett större lån med lägre ränta kan du hålla nere månadskostnaderna avsevärt. Om du dessutom prioriterar dina avbetalningar och betalar tillbaka skulden inom kort kan du spara många tusenlappar sett över hela löptiden.