Kundtjänst
Telefonnummer: 0771-22 11 22
Spärra kort: 08-411 10 11
Chatt
Öppettider: 07:00-20:00
Adress
Swedbank AB
Landsvägen 40, Sundbyberg
172 63 Sundbyberg
Org nr: 502017-7753
Är Swedbank kreditkort rätt för dig?
- Ingår kompletterande reseförsäkring
- Allriskskydd, prisskydd och förlängd garanti
- Upp till 55 dagars räntefri kredit
- Trygg aktör som funnits länge
Grundkrav
- Måste vara minst 18 år
- Inga betalningsanmärkningar
- Inga aktiva skulder hos Kronofogden
Erbjuder Swedbank Mastercard någon bonus?
Dessvärre erbjuder Swedbank Mastercard inte någon bonus. I stället kan kreditkortet locka med en rad olika försäkringar såsom kompletterande reseförsäkring, allriskskydd och prisskydd.
Reseförsäkring ingår när du betalar resan med Swedbank kreditkort
När du betalar din resa med ditt Swedbank kreditkort ingår en kompletterande reseförsäkring från Trygg Hansa. Detta medför att Swedbank Mastercard passar utmärkt för dig som är på jakt efter ett bra kreditkort för resan. Försäkringen gäller när du betalar mer än 50% av din resa med kreditkortet.
I Swedbank Mastercard reseförsäkring ingår
- Bagageförseningsskydd (5 000 kr/försäkrad eller 10 000 kr/kort)
- Avbeställningsskydd (30 000 kr/försäkrad eller 90 000 kr/kort)
- Missat anslutningsflyg (10 000 kr/försäkrad eller 30 000 kr/kort)
- Förseningsskydd (av person) (1 800 kr/försäkrad eller 7 200 kr/kort)
- Olycksfallsskydd (upp till 400 000 kr/försäkrad)
- Självrisk hyrbil utomlands (20 000 kr/skada)
- Självriskskydd hem-och bilförsäkring (10 000 kr/skada)
I Swedbank kreditkorts reseförsäkring ingår inte
- Nödkontanter
- Resestartsskydd
- Nödbiljetter
Swedbank Mastercards reseförsäkring gäller för dig som kortinnehavare, maka, make, registrerad partner, sambo, samt för barn under 25 år som fortfarande bor hemma. Försäkringen gäller även barnbarn som reser med far- eller morföräldrar utan föräldrars sällskap.
Övriga försäkringar med Swedbank Mastercard
När du tecknar ett Swedbank kreditkort ingår en rad olika försäkringar utöver den kompletterande reseförsäkringen. Med kreditkortet får du en allriskförsäkring, ett prisskydd och förlängd garanti på 1 år.
Prisskydd med Swedbank kreditkort
Om du köper en vara med ditt kreditkort och inom 90 dagar hittar en identisk vara till ett lägre ordinarie pris lämnas en kontant ersättning på mellanskillnaden. För att ersättningen ska betalas ut måste prisskillnaden vara minst 300 kronor.
Ersättningsbeloppet är som är som högst 15 000 kronor per vara och du får högst 5 olika prisgarantifall per kalenderår.
Allrisk – skyddar dig mot oförutsedda händelser
Med Swedbank Mastercard ingår en allriskförsäkring när du köper en vara med ditt kreditkort. Försäkringen gäller i 90 dagar från inköpsdatum och ersätter dig vid förlust, skada, stöld eller liknande. Ersättning lämnas för byte, reparation eller produktens kostnad.
Högsta belopp som kan betalas ut är följande:
- 20 000 kr per produkt
- 200 000 kr per inköp
- 400 000 kr per försäkrad per år
Förlängd garanti i ett år
Vid köp av ny hemelektronik eller hushållsmaskiner ges en förlängd garanti på 1 år. Försäkringen gäller endast dig som kortinnehavare och ägare av produkten och kräver att du betalat hela summan med ditt Swedbank kreditkort. Varan ska dessutom vara köpt hos ett företag registrerat i Sverige och utanför tull- och skattefri zon.
Ersättning ges för ny produkt eller reparationskostnader. Högsta ersättningsbeloppet är 20 000 kr per skada eller 140 000 kr per år.
Så hög är räntan på Swedbanks kreditkort
- Nominell ränta: 14,45%
- Effektiv ränta: 14,31%
- Räntefri period: 55 dagar
Övriga avgifter med Swedbank Mastercard
- Årsavgift: 0 kr
- Fakturaavgift: 0 kr
- Uttagsavgift Sverige: 3% lägst 45 kr
- Uttagsavgift utomlands: 3% lägst 45 kr
- Valutapåslag: 1,65%
Så bra är Swedbank kreditkorts kundtjänst
Har du några frågor om Swedbank kreditkort kan du komma i kontakt med kundtjänsten via såväl telefon som en virtuell chatt. Swedbanks support håller öppet veckans alla dagar (undantag storhelger och vissa röda dagar) mellan 07-20.
Behöver du spärra ditt kreditkort kan du självklart göra det dygnet runt, veckans alla dagar. Spärrservice når du på telefonnummer 08-411 10 11. Du kan även spärra ditt kort via Mina sidor på Swedbanks hemsida.
Sammanfattningsvis erbjuder Swedbank en bra kundtjänst om än inte den bästa. Det finns mer att önska från en av Sveriges största banker, både vad gäller kontaktvägar och öppettider.
Vanliga frågor om Swedbank kreditkort
Ja, det går bra att beställa ett extrakort. Det är helt kostnadsfritt och passar perfekt om ni är två i familjen som vill ha ett kreditkort från Swedbank. Skulden hamnar på samma faktura och det är du som huvudkortinnehavare som har ansvar för att fakturan betalas i tid.
Ja, du kan välja att dela upp betalningen om du inte vill betala hela fakturan på en gång. Du måste minst betala 3% av skulden varje månad, lägst 150 kr.
Tänk på att din totala kreditkostnad blir högre om du delar upp betalningen eftersom det då tillkommer ränta.
Har du förlorat ditt Swedbank Mastercard ska du omedelbart spärra det. Det kan du göra direkt i internetbanken eller genom att ringa 08 411 10 11. Om du befinner dig utomlands ringer du +46 8 411 10 20. Spärrservicen håller öppet dygnet runt.
Räkneexempel:
Räkneexempel: 20 000 kr i 1 år. Totalt att återbetala 21 461 kr på 12 avbetalningar = 1 788 kr/mån. Nom. rörlig ränta 14,45%. Eff ränta 14,31%. Aviavgift 0 kr vid autogiro, uppl. avgift 0 kr.