Rockerapp i telefon och Rockers blåa betalkort

Bynk byter namn till Rocker

Bynk byter namn till Rocker och utökar sitt produktutbud. Samtidigt förbereder bolaget för en framtida expansion utomlands. Namnet Bynk kommer dock leva kvar som ett varumärke för bolagets konsumentlån, även kallat privatlån.

För fyra år sedan, år 2016, grundades kreditbolaget Bynk. Sedan starten har bolaget vuxit och under de senaste åren har man synts flitigt i reklam på såväl tv som i tidningar. Allt för att bygga upp ett starkt varumärke. På kort tid har Bynk blivit ett av Sveriges mer välkända varumärken på den svenska konsumentkreditmarknaden.

Nu väljer dock Bynk att delvis lägga varumärket bakom sig. I stället byter kreditbolaget namn till Rocker. Bynk har planer på att expandera utomlands och utöka sitt produktutbud, då kände man att namnet Rocker passade bättre än Bynk. Det är ett namn som i grunden handlar om attityd och att bolaget vågar utmana de strukturer som finns på marknaden idag.

Rocker utökar sitt produktutbud

Framöver kommer Rocker bredda sitt produktutbud, detta för att människor ska få större makt över sin egna ekonomi. Rocker har bland annat planer på att utveckla en ny spartjänst och redan nu har man tagit fram ett betalkort som hjälper kunderna att få bättre koll över sin ekonomi. Tanken med det breda produktutbudet är att skapa en ledande neobank som står sig bra i såväl Sverige som utomlands.

I dagsläget arbetar Rocker för fullt med att få så många som möjligt att ta del av bolagets tjänster.

Byter namn till Rocker efter kritik mot Bynks tuffa marknadsföring

Namnbytet från Bynk till Rocker kommer efter att Bynk fått en hel del kritik för sin tuffa marknadsföring. Under 2019 utredde bland annat Konsumentverket Bynks formuleringar “hela Sverige bynkar” och “låna sig lycklig”.

Bara för några månader sedan stämde Konsumentombudsmannen Bynk och hotade med vite på en miljon kronor då man ansåg att bolaget brutit mot kravet om måttfullhet.

Bynk har gjort sig ett välkänt varumärke genom att satsa mycket pengar på reklam. Det är delvis anledningen till att bolaget gjorde en förlust med 110 miljoner kronor 2018.

Rocker själva menar att namnbytet inte har något att göra med kritiken. I stället handlar det enbart om att man ska bredda sitt utbud och att namnet Rocker passar bättre för en kommande expansion utomlands.

Ser över möjligheten att börsnotera Rocker

Framöver är det inte bara en utbredning av produkter som står på agendan. Rocker har även planer på att börsnoteras. Det ses som ett alternativ inför en framtida kapitalanskaffning.

Från starten 2016 till idag har Bynk annars förlitat sig mycket på delägaren Schibsted som bidraget med cirka 500 miljoner kronor. Schibsted äger 32 procent av Bynk.

När en börsnotering kan ske är än så länge oklart.

Varumärket Bynk kommer fortsätta leva kvar

Den som tagit varumärket Bynk till sig behöver dock inte misströsta. Namnet kommer finnas kvar som ett varumärke för konsumentlån.

Resterande utbud kommer samlas under namnet Rocker och vara tillgängligt via en app som kan hämtas i App Store eller på Google Play.

Att man väljer att lansera Rocker ovanpå ett så välkänt varumärke som Bynk ser företaget inte som något problem. Kommunikationsdirektör, Oscar Hyléen, menar att Bynks starka varumärke är något Rocker kommer kunna kapitalisera på.